Chris van den Berg
Chris van den Berg Martine Buitenhuis

Column: Chris van den Berg

Column

Bereikbaarheid Scherpenzeel in gevaar

In mijn vakantie mag ik graag steden bezoeken. De cultuur en de historie die je daar kunt opsnuiven spreken mij altijd weer aan. Ik ga steeds naar één van de kerken en een museum. Die vertellen me over de geschiedenis, het ontstaan van een stad, haar bloeiperiode en soms haar verval. Sinds ik in 1974 voor het eerst Brugge bezocht, ben ik er nog dikwijls geweest. De stad is feitelijk één groot openluchtmuseum. Schitterend om te zien. Wat ik pas na mijn eerste bezoek te weten kwam, is dat Brugge eeuwenlang ook niet meer dan een museum was geworden! In de 14e en 15e eeuw was Brugge één van de belangrijkste handelssteden van Europa. Jaarlijks voeren er vele honderden schepen af en aan. Vanuit Venetië en Genua, maar ook vanuit Gotland in de Oostzee en steden als Bergen in Noorwegen en Hamburg, Keulen en Londen. De bloei en de welvaart die de stad zo mooi hadden gemaakt, verdwenen echter. De oorzaak was, dat het Zwin, waarlangs die schepen Brugge bereikten, volledig was dicht geslibd. Met de toenmalige stand van de techniek had men geen afdoende middelen om dat tegen te gaan. En zo werd het belangrijkste handelscentrum van Noordwest Europa een zieltogende slaapstad.

Iets dichter bij Scherpenzeel gelegen vinden we een soortgelijk voorbeeld. Rond het jaar 800 was Dorestad een zeer belangrijke Friese handelsplaats van Europese allure, gelegen op de grens met het grote rijk van Karel de Grote. In het mooie museum van Wijk bij Duurstede, zoals de stad nu heet, kun je iets van de roemruchte geschiedenis van de stad terugvinden. Het waren echter niet (alleen) de plunderingen door de Vikingen die leidden tot de ondergang van Dorestad. Vooral het feit dat de rivier, waaraan de stad gelegen was, een andere loop kreeg, steeds verder 

van de stad af, was daar debet aan. Haar naam en zelfs de bekendheid met haar ligging gingen vrijwel volledig verloren. Een bekende Amerikaanse hoogleraar geschiedenis dacht zelfs dat met de stad Dordrecht werd bedoeld.

Wat beide steden met elkaar gemeen hebben, is het feit dat de toevoerlijnen dichtslibden. Er ontstond een infarct. En als dat maar lang genoeg duurt, dan leidt dat op den duur tot de dood. Dat gold voor Brugge en voor Dorestad. Het is van het grootste belang dat een plaats bereikbaar blijft. Op dat punt maak ik mij zorgen om Scherpenzeel. Steeds vaker sta je ’s ochtends in de file, als je naar het westen gaat, via de N224. En soms al op onze eigen Dreef! Het is terecht dat voor dit steeds groter wordende probleem aandacht wordt gevraagd bij de provinciale en landelijke overheden. Maar de plannen met het Zwarte Land 2 gaan het probleem alleen maar vergroten. Zo wil een bedrijf er 200.000 kub zand afgraven, wat zorgt voor zo’n 10.000 vrachtwagens die dat gaan aan- en afvoeren. Achter elkaar gezet, betekent dat 100 kilometer vrachtwagens. Dat gaat echt voor een verkeersinfarct zorgen. En dat lijkt me voor Scherpenzeel niet echt gezond!

Chris van den Berg,
fractievoorzitter CDA

Meest gelezen