Afbeelding

Column Henny van Dijk

Column

Controle

Deze week kopte een landelijk dagblad: “Controle op treinkaartje blijft te vaak uit”. Diegenen die nooit met de trein reizen denken wellicht bij deze kop dat de NS zijn beklag doet over de medewerkers die te weinig vervoerbewijzen controleren. Niets is minder waar. Het zijn de treinreizigers zelf die vaker gecontroleerd willen worden. Waar hoor je dat nu heden ten dage nog, mensen die zelf vragen om gecontroleerd te worden met betrekking tot hun aankoop. A

Als ervaringsdeskundige ken ik de meest gehoorde opmerking van de treinreiziger: “Als u mijn kaartje niet controleert, heb ik ‘m voor niets gekocht”. Ditzelfde geldt voor inchecken voor het instappen. “U hebt alleen voor niets ingecheckt als u de reis niet maakt, maar u bent in mijn trein, dus …..straks niet vergeten uit te checken wanneer u het station verlaat”.

Indertijd vroeg ik aan een reiziger hoe hij het zou vinden als de supermarkteigenaar mee naar huis gaat om te controleren of hij zijn aankopen wel op de juiste manier gebruikt. Nou……dat was toch echt iets heel anders….. Reizigers zonder vervoerbewijs zijn een soort winkeldieven, zij stelen een reis van A naar B van de aanbieder van het vervoer. In de volksmond zwartrijden.

Nu wordt diezelfde reiziger drie keer achter elkaar gecontroleerd bij de zelfscan kassa in de supermarkt. Ik vraag mij af of hij hier op zit te wachten en klaagt wanneer controle uitblijft. Datzelfde geldt overigen voor snelheidscontroles. Dan is bij een lichte snelheidsovertreding de controle ineens belachelijk.

Helaas is controle op vervoerbewijzen af en toe nodig om misbruik van het aangeboden vervoer te bestraffen. De kop die ik zojuist citeerde was echter niet compleet. Het laatste deel luidt: “Conducteurs kiezen eieren voor hun geld”. En dat is de andere kant van het vak dat bestaat uit het veilig vervoeren van reizigers van A naar B, het verlenen van service door het beantwoorden van vragen en het zo nodig bieden van hulp en als laatste: het controleren van vervoerbewijzen.

Na ruim 10 jaar ervaring kon ik een goede smoes nog steeds waarderen, wat niet wil zeggen dat er geen geschreven kaartje op volgde. De agressie die soms gepaard gaat met een discussie over een vervoerbewijs wil niemand, de conducteur niet, maar ook zeker de medereiziger niet. Conducteur is een mooi vak, er gaat geen dag voorbij of je zegt bij thuiskomst: “Wat ik vandaag heb meegemaakt, dat geloof je niet”.

Ik wens u een veilige en prettige reis!

Henny van Dijk 

Meest gelezen